In het begin van 2020 had niemand verwacht dat COVID-19 de hele wereld over zou gaan. Dit zal in 2021 nog steeds een grote invloed hebben op bedrijven en verkoopteams.
Ondertussen worden opkomende trends door salesmanagers goed in de gaten gehouden, zodat ze hierop voorspellingen kunnen doen. Hoe kunnen salesteams zich klaarstomen voor het nieuwe jaar? Is er een kans dat salesprocessen zullen veranderen of vermoedelijk gelijk zullen blijven?
De volgende 3 sales trends zullen een grote rol van betekenis gaan spelen in het komende jaar. Door in te spelen op deze salestrends zorg je ervoor dat je goed voorbereid bent op het nieuwe jaar.
Uitdaging in het vinden van gekwalificeerde leads
Het vinden van een prospect is een grote uitdaging, daarom is de verkoop geen gemakkelijke klus. Tot op de dag van vandaag is het makkelijker geworden om informatie te vinden. Toch is het nog steeds lastig om na te gaan of de gevonden leads daadwerkelijk bij het bedrijf passen.
Het is in 2020 steeds lastiger geworden om leads te genereren. Dit had te maken met de behoeften die de afgelopen tijd zijn veranderd, tevens zijn er ook veel bezuinigingen geweest. Aan het begin van 2020 waren er Buyer Personas en ICP’s (Ideal Customer Profiles) die nu volledig verouderd zijn. Dit resulteerde dan wel weer in een doelgerichtere zoektocht.
Een oplossing voor het vinden van prospects is, Account–Based marketing (ABM). Dit is een bewezen strategie voor B2B bedrijven om doelgerichte en hoog gepersonaliseerde campagnes te laten realiseren om zo specifieke accounts als klant te winnen. ABM behandeld individuele accounts als aparte markten in plaats van het vertrouwen op brede campagnes die bedoeld zijn voor elk soort bedrijf.
B2B Telemarketing door Calltraders is een nieuwe benadering van telefonische acquisitie.Vanwege onze aanpak door gesegmenteerde accountgroepen te benaderen met een specifieke strategie per account. Wij kennen daarnaast de Software landschappen van uw nieuwe klanten en ons team van 20+ specialisten combineert telemarketing met krachtige content campagnes voor extra impact.
Blijf je sales skills ontwikkelen
Steeds meer verkopers worden in het diepe gegooid als ze beginnen aan hun nieuwe baan. Vaak wordt er gezegd dat de manier van verkopen je al mee gegeven is als aangeboren talent, maar het kan ook zo zijn dat je totaal niet over deze vaardigheid beschikt. Hierdoor is het dus van belang dat er steeds meer training en ontwikkeling komt in de verkoop skills.
Als je niet over het aangeboren verkoop talent beschikt zijn er tal van mogelijkheden om deze vaardigheden te verbeteren. Tegenwoordig is het erg gemakkelijk voor een salesmanager om trainingen te geven over verkoop skills. Dit heeft als voordeel dat het verkoopproces wordt geoptimaliseerd.
Verkopers zijn steeds meer bezig met het ontwikkelen van hun skills. Dit zijn vaak skills die te maken hebben met relatiebeheer en communicatie. Door training te geven aan het salesteam zullen de verkoopdoelstellingen stijgen wat je ROI ten goede komt.
Steeds meer bedrijven vinden het belangrijk dat er training wordt gegeven aan het personeel, omdat er veel voordelen zijn aan het geven van trainingen. Bedrijven zullen dus steeds meer de nadruk leggen om trainingen te geven aan het verkoopteam. Dit zorgt ervoor dat ze in 2021 nog steeds concurrentievoordeel behalen.
De nieuwe manier van werken
Tegenwoordig is werken op afstand geen nieuwe trend meer. 2020 is een jaar geworden waarin thuiswerken een cruciaal gedeelte geworden is voor veel werknemers. Uit het onderzoek van CBS is gebleken dat tijdens de lockdown 44 procent van de ict-werknemers met het hoogste beroepsniveau thuis aan de slag ging. Bij ict-werknemers met een niveau lager was dat 25 procent.
Zal deze nieuwe manier van werken zich voort blijven zetten?
Veel bedrijven zijn positief verrast over de manier van thuiswerken en zullen dit in de toekomst dan ook blijven voortzetten. Als voorbeeld heeft het bedrijf Twitter een positieve ervaring met het thuis werken. De CEO van het bedrijf Jack Dorsey heeft dan ook gezegd tegen zijn personeel dat het niet meer nodig is om naar kantoor te komen, tenzij ze dit zelf willen.
De hierboven genoemde methode heet remote selling. Dit is een verkooptrend met als voordeel dat het lage kosten heeft en wereldwijde toegang tot de database.
In de volgende blog gaan we het hebben over 3 verkooptrends die een nog grotere rol zullen spelen in 2021.