Sales development representatives (SDR’s) zijn de brandstof die een goede verkooporganisatie laat draaien. Zij zijn degenen die potentiële klanten benaderen, ontmoetingen opzetten en met hen samenwerken gedurende het hele verkoopproces.
Tegelijkertijd moeten SDR’s goed kunnen samenwerken met accountmanagers en andere bedrijfsleiders. Zonder deze brandstof komt er niks binnen en zal de motor niet gaan draaien. In dit artikel vertellen we hoe SDR’s jouw organisatie kunnen helpen zijn volledige potentieel te bereiken door relaties met belangrijke belanghebbenden op te bouwen en een sterk klantenbestand te ontwikkelen.
SDR’s maken vaak gebruik van een multichannel outreach-model om leads te genereren.
Het zal je misschien verbazen dat veel SDR’s een multichannel benadering gebruiken om leads te genereren. Een van de meest gebruikte kanalen is e-mail, dat kan worden gebruikt om contactformulieren en landingspagina’s op je website te maken; maar sociale media daarentegen kan in sommige situaties ook effectief zijn voor het genereren van leads.
Telefoongesprekken zijn een veelgebruikte en effectieve methode als ze met de juiste strategie wordt uitgevoerd. In bepaalde situaties, zoals wanneer je afspraken moet plannen of in contact moet komen met hooggekwalificeerde prospects die niet actief op zoek zijn naar oplossingen of niet bereikbaar zijn via andere kanalen zoals e-mail of sociale media.
Een SDR zou bijvoorbeeld een e-mail kunnen sturen, gevolgd door een LinkedIn-bericht, en ten slotte de prospect kunnen bellen als de SDR niet binnen 48 uur terug hoort van hem/haar. Dit is niet altijd het geval – sommige vertegenwoordigers kiezen ervoor om het bij één kanaal te houden gedurende hun campagne en strategie.
Interactieve content kan een zegen zijn voor SDR’s die tegen de klok werken.
Interactieve content is de perfecte manier voor sales development representatives (SDR’s) om prospects aan zich te binden en o.a. producteigenschappen te demonstreren.
Je kunt interactieve content gebruiken om prospects over te halen zich in te schrijven voor demo’s, webinars of gratis proefversies. Het valt zelfs te gebruiken als een lead nurture tool: als iemand niet reageert op een e-mailcampagne, kan je hem een link sturen naar een interactief stuk content dat meer uitlegt over wat jouw organisatie doet en waarom het hem iets zou moeten interesseren.
Gespecialiseerd zijn in afspraken maken.
Sales development representatives (SDR’s) zijn gedreven in het prospecten en maken van afspraken voor hun verkoopteam. Zij zijn verantwoordelijk voor het genereren van leads, het kwalificeren ervan en het beheren van de relatie met klanten gedurende de verkoopcyclus.
- Leads genereren: SDR’s helpen nieuwe kansen te creëren door potentiële klanten te identificeren en te bereiken. Ze beoordelen ook of een lead gekwalificeerd is of niet door te bepalen of ze een budget hebben om de dienst/het product dat door de organisatie wordt aangeboden aan te schaffen. Als ze wel gekwalificeerd zijn, dan is het aan het verkoopteam om te bepalen hoe het gesprek verder gevoerd moet worden.
- Afspraken maken: Naast het genereren van nieuwe kansen, maken SDR’s ook afspraken met prospects met behulp van verschillende tools zoals e-mail outreach campagnes of telefoongesprekken, afhankelijk van de type producten/diensten dat wordt verkocht, evenals waar mensen geografisch wonen op basis van hun locatie (staat / provincie / stad).
Bijvoorbeeld, als iemand in Groningen woont dan is het sturen van een e-mail misschien het meest effectief terwijl iemand die in Amsterdam woont misschien liever een telefoontje pleegt omdat er daar meer verkeersopstoppingen zijn in vergelijking met andere grote steden zoals Eindhoven waar mensen vaak gepland afspraken rijden om zo efficiënt mogelijk tijd te kunnen benutten.
Conclusie
Sales development representatives (of SDR’s) zijn de frontlinie van een verkoopteam. Zij brengen nieuwe zakelijke kansen aan het licht, genereren vraag en zorgen voor gekwalificeerde leads voor hun verkoopteam. SDR’s leiden ook met marktintelligentie – ze weten wat er gaande is in hun doelmarkten en hoe ze dat het beste kunnen communiceren naar prospects.
Ontdek hoe Calltraders kan helpen om jouw sales pijplijn te vullen met een target-specifieke strategie.