Omni-channels of makkelijker gezegd een verbeterde multi-channel verkoopkanaal. Wat zijn deze kanalen en wat zijn de voordelen ervan? je leest er meer over in onze blog wat de voordelen van dit kanaal voor uw organisatie kan betekenen.
Wat zijn omni-channels?
Het omni-channel-verkoopmodel is een multi channel-benadering van verkoop dat zich richt op de klantervaring van uw bezoekers. Dit kan voor zowel offline en online kanalen gelden. Met het omni-channel verkoopmodel staat voornamelijk de klant centraal, de rest draait er in feite om heen. Klanten ervaren hier het merk in plaats van individuele kanalen op zich.
Ieder kanaal heeft zo zijn eigen voordelen die tactisch ingezet kunnen worden om de klantbehoeften wat betreft de klantervaring te kunnen vervullen. Het moeizaam kunnen schakelen tussen offline en online kanalen moet voor de klant zo ingericht zijn dat zij zich probleemloos kunnen oriënteren richting hun doel, de aanschaf van een product of dienst!
Zijn omni-channels de toekomst?
Een belangrijke vraag om voor de komende jaren te stellen om niet achter de feiten aan te lopen. Na een hectische COVID-19 periode achter de rug te hebben gehad, zijn er meerdere veranderingen ontstaan in de markt op verschillende niveaus. Het nieuwe “normaal” blijft zich door ontwikkelen en laat niet op zich wachten!
Uit onderzoek van Mckinsey & Company blijkt dat er ongeveer twee derde van de hedendaagse kopers behoefte heeft aan persoonlijke ontmoetingen en videoconferenties met verkopers. B2B-bedrijven zetten meerdere kanalen in met uniformiteit om hun klanten te voorzien in hun uiteenlopende behoeftes. Dit is voor hybride-verkopers een gunstige trendontwikkeling die voorlopig nog niet lijkt te gaan verdwijnen.
De top drie kanalen die zich in de afgelopen periode in een stijgende lijn bevinden zijn E-commerce, videoconferenties en persoonlijke ontmoetingen. B2B-bedrijven die al gebruik maken van hybride-verkoop profiteren al vroegtijdig van de ontwikkelen binnen de markt. Klanten krijgen hierdoor de mogelijkheid om zelf te bepalen aan welke type interactie zij behoefte aan hebben. Of dit de toekomst zal worden voor diverse verkoopmethoden? U mag het zeggen.
Wat zijn de voordelen?
Geloof het of niet maar er zijn echt voordelen die B2B-bedrijven ervaren sinds het in zetten van omni-channel verkoopmethoden.
Klantervaring (Customer Journey)
Door in kaart te brengen wat uw klanten nodig hebben op welk moment, verbeterd de customer journey van uw doelgroep. Gebruiksgemak gaat hierin gepaard waarin klanten niet voor zichzelf willen nadenken maar willen dat het bijna voor ze gedaan wordt.
Het beschikbaar stellen van logische contactpunten op de kanalen die u beheert is een van de sleutels tot het verbeteren van de klantervaring van uw bezoekers. Zodra deze kanalen door de beschikbare contactpunten in elkaar overvloeien, zal de klant op momenten van onduidelijkheid zich meer genoodzaakt voelen om onvermoeid contact op te nemen met de organisatie.
Klantloyaliteit
Op het moment dat klanten succesvol hun sessie in het omni-channel structuur hebben afgerond, zijn zij sneller genoodzaakt om hun ervaringen te delen met anderen. Dit gebeurd al snel op platformen zoals Whatsapp, Facebook of de traditionele mond-op-mondreclame.
Datavergaring
Door het implementeren van de juiste meetsystemen valt er een berg van informatie te winnen door het instromende dataverkeer. Op basis van de data dat binnen komt, kan er inzichtelijk worden gemaakt wat er nodig is om de optimalisatie voor de verschillende kanalen toe te passen.
De doelgroepen hebben ieder zo hun eigen verwachtingen zodra zij zich in een koopclyclus bevinden. Door het monitoren van de data kan er personalisatie van de behoefte van doelgroep plaatsvinden wat weer leidt tot wellicht een betere conversie.
Wat nu te doen voor uw huidig verkoopmodel?
Er zijn veel mogelijkheden wat betreft omni-channel verkoopmethoden. Hoe kan u het best uw verkoopmodel optimaliseren voor het bereiken van de beste costumer journey? Boek een vrijblijvend adviesgesprek in voor de mogelijkheden!