Er zijn al genoeg robots in de B2B branche – Ga voor een menselijke aanpak met ABM

Account-Based Marketing, Marketing, Sales

ABM (Account-Based Marketing) wordt steeds betaalbaarder en toegankelijker. Het is eindelijk geen strategie meer dat alleen door de allergrootse bedrijven gebruikt kan worden. Door innovatie en het sterk toenemende gebruik van automatiseringssoftware is ABM voor bedrijven in Nederland een zeer interessante strategie geworden. Daarnaast is het een strategie die met zijn tijd meegaat en inspeelt op de huidige trends in de markt.

Wat is ABM?

ABM is een B2B-strategie die sales- en marketingcontent afstemt op een zeer specifieke lijst van best-fit accounts door campagnes daar specifiek op aan te passen.

Account-gebaseerde strategieën zijn gepersonaliseerd, maar wel zeer uitgebreid wat betreft content. Met een ultra specifieke out-reach campagne worden alle vormen van content gericht op nieuwe en bestaande klanten. Vergis je niet. ABM is veel meer dan een alleenstaande tactiek, tool of campagne. Het is een complete, uitgebreide en doelgerichte marketingstrategie.

Doelen van ABM

Een belangrijk doel van ABM is het identificeren en targeten van specifieke werknemers van een bedrijf die op zoek zijn naar producten en diensten. Hierop wordt vervolgens een out-reach campagne met gepersonaliseerde content gericht. Onze campagnes beginnen met het opstellen van een strategie op basis van TEAM (Target, Engage, Attract, Measure). De campagne wordt gepersonaliseerd voor alle kanalen. Op basis van telemarketing, online ads en content marketing kunnen wij vervolgens een ideale out-reach campagne realiseren.

Daarnaast is het ontworpen om te worden toegepast gedurende de gehele accountlevenscyclus. Van prospect tot klant én daarna.

Content

De content die je maakt en uitzendt is essentieel om te bepalen hoe je overkomt. Je wilt niet saai of te hardnekkig zijn, maar je moet wel relevant blijven. Elk contact moet waarde toevoegen aan de relatie die je aan het opbouwen bent.

Het is dus de bedoeling om voornamelijk contact op te nemen met een prospect als je waardevolle, educatieve informatie kunt aanbieden of als je relevante updates hebt. Berichten in de vorm van “gewoon even een korte follow-up” of “even kijken waar jullie staan” kunnen echt niet meer en bieden nauwelijks toegevoegde waarde voor de prospect.

Personalisatie

Hoeveel personalisatie is er nodig bij ABM? Kort gezegd: hoe meer personalisatie, hoe beter! Als het account perfect bij jouw oplossing past maak je de benadering zo persoonlijk mogelijk. Laat hierbij de standaard e-mail templates alsjeblieft achterwege. Het is de bedoeling dat je ervoor zorgt dat de prospect de indruk krijgt dat de e-mail persoonlijk voor hem is geschreven. Krijgt de prospect die indruk niet, dan heb je de juiste benadering nog niet te pakken. Neem de tijd om je berichten aan te passen totdat je de juiste respons krijgt.

Formule voor succesvolle ABM

ABM = de juiste tools + een persoonlijke touch

Door de juiste technologie of tools te gebruiken, krijg je inzicht in welke vormen van benadering het meest effectief zijn. Hierdoor kan je content maken of toevoegen die zijn afgestemd op precies datgene waar jouw doelgroep bij geholpen is. Het is echter cruciaal om deze content te personaliseren door het je eigen persoonlijke touch te geven. Er is maar één iemand zoals jij. Daarnaast is geen prospect is hetzelfde. Onthoud daarom ook dat technologie, tools en automatisering je inspanningen vergroten, niet vervangen.

Onze Calltraders Bot staat voor je klaar als je meer informatie wilt. Als je meteen in contact wilt komen wordt dat ook meteen geregeld!