Terwijl de wereld zich aanpast aan de veranderingen vanwege het coronavirus wordt klantretentie een steeds actueler thema binnen vele business strategieën van bedrijven, ook van je huidige klanten. Wij hebben daarom eenvoudig toe te passen tips en ideeën op een rijtje gezet om bestaande en warme relaties op een effectieve manier te blijven binden aan je organisatie en propositie.
1. Toon relaties bereidheid tot ondersteuning zowel in werk als privé.
De effecten van de crisis raken ons allemaal op een persoonlijk niveau en dat kan natuurlijk flink wennen zijn voor teams en afdelingen binnen je bestaande accounts. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje en veel van ons weten niet precies hoe er gereageerd moet worden of welke acties gaan volgen. Dus het belangrijkste is om vooral ondersteunend te handelen richting elkaar. Biedt klanten relevante content aan om ondersteuning te bieden, zelfs als dit niet je directe vakgebied raakt. Wees sympathiek en wees beschikbaar om mee te denken over hun processen. Dit demonstreert een geweldige binding met warme relaties en bestaande klanten.
2. Help klanten met het coördineren van hun comeback.
Bedrijven en teams verrichten nu minder werk waardoor de omzet daalt. Tegelijktijdig is dit het perfecte moment om na te denken over interne processen en de terugkeer richting de markt. Want als straks de deuren van bedrijven weer openen zal er een ware explosie ontstaan in business waardoor alles in een snel tempo weer opstart. Denk alleen al aan de hoeveelheid vliegtickets en hotels die geboekt gaan worden! Maak relaties dus enthousiast hierover en bereidt ze voor op een sterkere terugkeer. Jouw ondersteuning in dit proces laat wederom een krachtige toegevoegde waarde zien richting klanten.
3. Benadruk het belang van business continuïteit en strategie.
Als gevolg van de abrupte veranderingen in de markt zullen teams en afdelingen binnen organisaties terug moeten naar de tekentafel. Nieuwe strategieën, plannen en processen zullen worden bedacht richting eind 2020 en 2021. Dit raakt alle afdelingen zoals sales, marketing, HR, operations en finance waardoor binnen elk segment de noodzaak voor verandering cruciaal is. Benadruk richting je klanten het belang van product- of serviceontwikkeling en het verbeteren van interne bedrijfsprocessen.
4. Creëer kleine gesegmenteerde virtuele groepen
Ondersteun klanten door proactief te peilen hoe snel zij zich aanpassen op de huidige veranderingen in de markt en deel deze ervaringen virtueel met andere accounts. We zien dat veel bedrijven online masterclasses organiseren via Zoom om branche specialisten samen te laten komen voor het uitwisselen van ideeën en tips. Verfijn deze virtuele meeting op basis van bijvoorbeeld branche, functie, bedrijfsgrootte, type klant of product gerelateerde eigenschappen om nog relevantere discussies en sessies te organiseren met je relaties. Het bouwen van hechte mini-community’s van soortgelijke klanten geeft hen gevoel dat ze een bijdrage kunnen leveren aan de economie en zal tegelijkertijd resulteren in een langere customer-lifecycle.
5. Gebruik de kracht van video.
Door de downtime van bedrijven en het werken vanuit huis is ‘de honger voor content’ vanuit teams overduidelijk. B2B Webinars, e-Learning en ondersteunende artikelen worden massaal opgenomen doordat veel mensen hun inactieve tijd gebruiken voor persoonlijke ontwikkeling of het ontdekken van nieuwe producten en diensten. How-to-videos, demo’s van nieuwe functionaliteiten, videoboodschappen of overige vormen van educatieve content richting klanten kunnen een enorme meerwaarde bieden in een de relatie met je bestaande accounts. Maar gebruik deze mogelijkheid ook zeker binnen je sales pipeline om de waarde van jouw organisatie te demonstreren aan potentiele klanten!